Pages

Selasa, 26 Mei 2009

Dongeng, Realiti & Motif

"Bla..bla..bla.."salah seorang daripada kawan aku mengeluarkan kata-kata. Aku yang agak blur dengan apa yang hendak disampaikan, "apa motif ko sob..."soalan itu sering kan aku tanya kembali kepada dia. Dengan laju & ringan tangan serta kaki dia mengejar aku. Nasib baik aku terer, berjaya mengelak ancaman seperti itu. Meminjam kata-kata orang jiwang, langit tidak selalu cerah, ku sangkakan panas sampai ke petang hari. Tiba-tiba hujan di tengahari (ye dok ayat aku nih, men blasah je nih). Jadi kadang-kadang tangan dia sempat juga landing ke bahu aku. Sakit. Tetapi itulah benda yang biasa aku sakat pabila dia mengeluarkan kata-kata.
[
"motif aku macam ni..." ayat untuk menyelamatkan diri bila mula berbicara dengan aku. Tidak perlu aku tanya. Cuma aku tertarik dengan satu statement yang dikeluarkan dia baru-baru ini. "dulu apa motif'y..skang ad dongeng & realiti.." Aku hanya membalas dengan satu senyuman yang agak manis.
[
Menyentuh mengenai dongeng dan realiti, itulah 2 perkataan keramat yang biasa aku gunakan untuk menaikkan motivasi pemain di UUM minggu lepas. Tidak pasti ia membakar semangat atau masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Secara realiti kedua-dua pasukan berjaya melangkah ke suku akhir. Tahniah.
[
UMT vs UKM. UMT vs UTM.
[
Secara dongengnya, mustahil untuk UMT mengalahkan pasukan-pasukan gergasi ini. Realiti selepas perlawanan, erm...berjaya juga pemain-pemain menyekat pasukan gergasi ini daripada menang teruk - memetik kata-kata Wak - Realiti kita boleh melawan. Bukan boleh atau senang di "ayam-ayam" kan pasukan pilihan ini. Keluar peluh jantan juga pasukan ini berlawan dengan pasukan UMT.
[
"Menyentuh mengenai kisah dongeng, kita tidak akan dapat mengalahkan mereka, mungkin itu sudah tersurat pada qada' & qadar. tapi ingat, ALLAH berikan kita sesuatu yang istimewa dipanggil usaha. Dari usaha tanpa mengenal erti putus asa kita akan mengubah (walaupun tidak banyak) realiti yang akan ditempuhi sekejap lagi. Tunjukkan pada mereka kisah dongeng ini tidak semestinya penamat seperti ini."
[
p/s: Kisah-kisah dongeng selalunya happy ending. Katak menjadi putera raja, gadis kampung menjadi puteri raja, dapat harta karun yang melimpah ruah dll. Tetapi yang penting ia tersirat dengan 1001 moral yang boleh dibuat pengajaran untuk penambah baikan realiti kehidupan kita sehari-hari.

2 comments:

aiXat.MR berkata...

patutla balik lambat..
update blog rupenye..
hahha~

teethBenthic berkata...

kbetulan hujan smlm xleh traing gak. curi masa jap updated blog.ha3