Pages

Ahad, 2 Ogos 2009

Alasan tidak memberi komitmen...

we shout, we laughs, we tough!
[
Bait-bait visi (mungkin) kelab yang ditubuhkan untuk ahli-ahlinya merasai apa yang dinyatakan di atas. Bunyi menarik sekali dan perancangan untuk mencapai visi tersebut pula tampak begitu sempurna. Sangat sempurna di atas kertas dan semasa perbincangan di dalam bilik mesyuarat.
[
Namun pabila dilaksanakan shout, laughs dan tough bagaikan ditinggalkan we begitu sahaja. We sangat mementingkan diri sediri. Murid sekolah rendah pun tahu we ini mengambarkan ramai. Berbalik pada term di atas, we merujuk pada penglibatan semua ahlinya untuk merasai visi yang telah ditetapkan. Mungkin lebih daripada itu.
[
"untungnya korang, dapat staf sebaya je..nak wat pepe pun senang...."
[
Statement yang dikeluarkan staf-staf daripada PTJ lain yang mungkin iri hati. Rasanya segelintir staf PTJ yang dipuji ini tidak merasa apa-apa dengan kelebihan yang dimiliki ini. Baru-baru ini, kelab yang baru belajar merangkak telah menganjurkan satu program untuk merapatkan hubungan kekeluargaan antara staf. Itu objektif utamanya. Kedengaran suara-suara sumbang yang mengatakan kelab tidak aktif. Maka muncullah beberapa insan yang berani menyahut cabaran untuk menutup mulut mereka itu. Tulang belakang ini bertungkus lumus untuk menjayakan program untuk sesempurna yang mungkin. Banyak masa dan tenaga dikorbankan. Hasilnya sangat mengecewakan. Mula timbul isu dan krisis dalaman seterusnya dia membuat keputusan yang dianggap terbaik pada hemahnya. Pada hemah aku, keputusan tidak matang. Terlalu emosi dan marah.
[
Ekoran daripada keputusan yang dibuat, muncul pula hero heroin untuk menyelamatkan keadaan dan hubungan antara pihak yang berkenaan.
[
"ala..bukannya xnak pegi, x ingat nk hantar ...... je"
[
Rasa lega pabila mendapat respon yang agak positif dari majoriti staf yang memberi alasan seperti di atas. Pabila mendapat kuota atau jumlah yang minima untuk menjayakan program ini, ia diteruskan. Ramai sangat yang ingin menikmati pemandangan indah dan anugerah Illahi yang tidak ternilai itu. Jika dibatalkan, ramai akan kecewa. Seminggu sebelum ia dijalankan ramai mengesahkan penyertaan. Tinggal 2-3 hari sebelum ia dijalankan, ada segelintir mereka yang merasai alasan mereka sangat kukuh untuk menarik diri. Kekosongan yang ditinggalkan bagaikan bala kepada urusetia untuk menjayakan program ini.
[
Untuk pengetahuan, 25 orang peserta diperlukan untuk menjayakan program ini. Di masa sekarang, tiada yang percuma. Masuk tandas kena bayar. Terpaksalah urusetia yang terbabit menebalkan muka untuk menjemput orang luar. Jutaan terima kasih diucapkan kepada mereka yang sudi menyertai. Malah bertambah perit, ada urusetia terpaksa membayar kos beratus ringgit kerna staf-staf berkenaan yang menarik diri di saat-saat akhir.
[
Pelbagai alasan diberikan kerna tidak boleh memberi komitmen. Kadang-kadang ia bagaikan mementingkan diri sendiri. Benda ini bukannya diwar-warkan sehari dua. Sudah lama dirancang. Ibu mengandung pun boleh menyertai program dan menjayakan aktiviti yang direncana. Tanpa teman si suami pula tu. Malu la. we shout, we laughs, we tough tidak akan ke mana jika kita terus memberi alasan..
[
- xde duit..
- kena jaga ikan la...
- sori x dpt join..
- standby kt hatcheri..
- nanti la cnfirm mula...
- sib baik ak ad kt kmpus..
- ada kerja la..
- kena g kenduri la..
- famili beso sgt..
- dll (sape berminat nak tambah dialu-alukan, byk lg alasan ni)
[
p/s: hendak seribu daya.

9 comments:

Unknown berkata...

alasan lain:
i. sy org luar cume EX je..mcm nak pegi..tp segan la..segan nk jupe org tue..hahaha..

sabar bro..hehe..nak tamat kontrak pun kan..hehehe..

(^__^)..


p/s: sudah tiba masa nya utk beralih angin..terlalu lama menhirup angin pantai timur..

teethBenthic berkata...

xyah segan2..tambah2 kalu x cukup, org tue x g pun..xtau alasan pe nk bg..

2la..x dihargai pun keje kt pantai timur..

p/s:tmpt mu ad kosong x?adjas ak.ha3.nk gak mrasa pantai barat plak..

aiXat.MR berkata...

hahha~

sabau bro sabau..
biase lah tu manusia, banyak hal..

nak salahkan pn tak boleh gak,
maybe diorang ade masalah sendiri (trying to be positive here..)..

next time, pastikan deposit @ bayaran muka dikenakan 1@2 minggu sebelum pegi..

tarik diri, duit burn..

p/s: apsal tak mintak bos besar keluar surat arahan je.. kan senang.. tak pn mintak surat tunjuk sebab..
main kasar beb, main kasar..
hahaha~

wantoiz berkata...

jgn la gitu... rezeki ade kat mane2.. khidmat anda masih diperlukan lagi... cuma ada segelintir yg x nmpk seme2 tu... cuma pada aku... kita tidak boleh melibatkan emosi peribadi dalam kerja yg kita lakukan... sudah lumrah kadangkala kita berada diatas, kadangkala kita dibawah... semua tu lumrah... kalu emosi menguasai diri... kerja payah nk jadi... apepon bahasa yg ko gunakan mmg berpatutan dengan ape yg berlaku... tp aku xkn putus asa untuk melakukan aktiviti sebegini lagi... pengorbanan penting.. biar kita membahagiakan org lain dahulu kerana kebahagian itu yg menjadi pemanis kepada duka lara kita.... sori... bahasa aku baru peringkat satu... nk banding ngan bahasa ko yg dh peringkat professional hahhaaaaa...

Unknown berkata...

aku sokong ko pojak..bayar pepahal dulu..x pi burn duit..sesenang je nk cancel last minit..

tp itu tugasan staf tetap la kan..staf kontrak or sambil2 nie kena senyap je..marah kat blog jelah..hehehe..

dh byk dh berkorban wantoi..kena pikir gak diri semula..realitinya susah nk berubah..pengorbanan penat lelah leh trime..pengorbanan duit tue..huhuhu..berat wooo...hehehe

teethBenthic berkata...

to pojak
sabar jelah..tp tetap hangin ngn segelintir staf terbabit. Bukan semua. ada alasan mmg patut diterima. Kalu x trima aku plak y pnting diri sdiri.

sal 2 xleh wat pepe, kata'y cm dpaksa2 plak staf g. x best plak nk wat cm2. ikut kn hati aku nk suh wat cm2 je.

tiada paksaan utk join xtvt kelab tp sdiri mau ingat la.

to wantoi
ko mcm m'metik ayat2 motivasi dr majalah2 o tenet je. cm pakar motivasi y pandai men kata2 utk org ramai trus maju ke dpn..realiti'y...dorg pun tgh blawan krisis tuk mmaju'n diri n kluarga msg2. bkn bmksud motivater ni x bgus. jgn clap phm plak. sokong toyo, pgorbanan duit ni bro. adk bradik leh bgaduh.

to toyo
tul 2. sokong ko. staf sambilan bkn'y ad duit sgt. ad ckup2 tuk bsosial je.he3. staf tetap kena dahulu kn.ha3. org y penah handle program je tau betapa ssh'y tuk pujuk o tebal'n muke suh org rmai join xtvt kelab.

-cUCin- berkata...

kecian'y staff... *tat is the challenge for u.. and jus take tat as an experience* u will do better the very nex time.. haha..*be firm..*something u cant buy .. appreciate je la..lol...

jom main vbl to reduce stress~>.<

teethBenthic berkata...

stress always be renew..ad xpired date.rs cm roti je..tp tul la cu cin,dpt pluang keje.dpt pluang gather pgalaman.so dpt pluang tuk do better d masa kan dtg.

jom men vbll..erm beach vbll.ha3

p/s:dh lama x tgk hobo men.dh lama x buli cu cin y hobo.hahaha

-cucin- berkata...

haha...sabar je la.. org tua takkan x besa ngan stress..lol....

*staff tua plak tu...


lalala~~~
yela..jom main.. sin semakin terer.. *